Ben jij een ervaren ontwerper die binnen of samen met overheidsorganisaties werkt? Of ben jij een publieke professional met enige ervaring met ontwerpend werken? Dan is dit leertraject iets voor jou.             

In november 2024 start het leertraject Ontwerpend Werken aan Maatschappelijke Impact. In dit reflectieve traject faciliteert de NSOB samen met PONT het gesprek tussen ambtelijke en ontwerpende professionals over de manier waarop zij impact maken met en in de werkpraktijk. Het programma bestaat uit zeven modules met interactieve sessies en een slotbijeenkomst om elkaars werelden beter te leren kennen en te onderzoeken wat er nodig is om hindernissen in de dagelijkse werkpraktijk het hoofd te bieden.

Opgaven als de woningnood, klimaatverandering, sociale ongelijkheid en de gezondheidszorg stellen onze samenleving voor ingewikkelde uitdagingen. Deze vraagstukken zijn verweven in verschillende domeinen, hebben niet één eigenaar en zijn niet (makkelijk) op te lossen. Bij het aanpakken van dergelijke complexe vraagstukken blijkt een ontwerpende manier van werken goed te passen. Een ontwerpende aanpak is een integrale en iteratieve aanpak, die zich juist goed leent voor unieke en steeds veranderende situaties. 

Om de potentie van de aanpak in een publieke context te benutten moet wel een aantal drempels worden genomen. Overheid en ontwerpers werken volgens verschillende principes. Zo moet de overheid zich verhouden tot politiek en heeft zij te maken met checks & balances. Dat gaat niet altijd samen met de beweegruimte en flexibiliteit waar een ontwerpende aanpak om vraagt. Ook kunnen ambtenaren die zich bezighouden met maatschappelijke vraagstukken de praktijk en werkwijze van ontwerpers als onvoorspelbaar ervaren omdat het zich lastig laat inkaderen in het bestuurlijk en ambtelijk proces. Deze schurende logica’s zitten een succesvolle publieke ontwerppraktijk in de weg.

In dit leertraject staat het ontwikkelen van gedeelde denkramen en een gezamenlijke taal centraal. Tijdens de startbijeenkomst maken we kennis met elkaar en het programma, en verkennen we de verschillende werelden van de ontwerppraktijk en de overheid. Tijdens de daaropvolgende modules staat steeds één inhoudelijk thema centraal. 

In de ochtend introduceert een docent tijdens een gastcollege het thema van de betreffende module. Dat kan bijvoorbeeld gaan over de manieren waarop taal ons kan hinderen en helpen bij het voorbijgaan aan schurende logica’s. Een ander onderwerp is het werken in netwerken: welke sturings- en organisatieprincipes zijn nodig om je staande te houden tijdens deze vorm van werken met een veel- en verscheidenheid aan actoren?
In de middag ga je zelf aan de slag en reflecteer je samen met anderen op de toepasbaarheid van de inzichten in je eigen werk.

Beoogde docenten en begeleiders zijn o.m. dr. Martin Schulz, Myrthe van Delden MSc, dr. Hans Vermaak, drs. Andrea Frankowski, Femke Coops MSc, en prof. dr. Mark van Twist.

Voor wie?

Dit intensieve leertraject is bedoeld voor gemotiveerde ervaren ontwerpers die actief zijn in een politiek-bestuurlijke omgeving en ervaren ambtenaren die enige ervaring met ontwerpend werken hebben. 

Omdat we naar een gebalanceerde groep met een variëteit aan expertise en casuïstiek streven, vragen we je om je motivatie, achtergrond, en in te brengen casus nader toe te lichten bij aanmelding. Je hoort binnen twee weken of je bent toegelaten tot het leertraject.

Praktisch

Het traject bestaat uit 8 bijeenkomsten verspreid over 9 maanden. De bijeenkomsten vinden plaats in Den Haag.

15 november 2024 is de startbijeenkomst.

Deelname

Om je aan te melden voor dit leeratelier bij de NSOB, klik je op deze link.

Het tarief is € 3.500,- (BTW-vrij) voor ambtenaren. De deelnameplaatsen voor ontwerpers worden door PONT bekostigd.